newsletter rss
Reevolutie – putin altfel
valoare
Prima metodă prin care estimezi inteligenţa unui conducător este aceea de a vedea ce fel de oameni îl înconjoară - Niccolo Machiavelii
Inscrie-te Login

Cum fură Apa Nova (mai inteligent decât credeți)

January 21st, 2016 | Categorii: Blog, Home items, Uncategorized | adrian | Comenteaza

Până zilele trecute nu mi-am pus problema dacă Apa Nova fură, cine s-ar gândi că este furat la apa cu care se spală când aude peste tot cum este furat la multe alte lucruri plus că întreținerea este cam aceeași, variații prea mai nu există, mă aștept la anumite sume și de puține ori m-am înșelat.

Apa Nova fură, cu metodă, există o metodă, credeți-mă, am descoperit după ce am verificat istoricul ultimilor 5 ani dintr-o locație și o să pot confirma când o să mai verific cel puțin încă o locație.

A venit iarna, o iarnă care ne apucă într-o altă casă și într-un alt bloc unde, în 16 apartamente locuiesc 23 de persoane iar Andrei și Ioana sunt singurii copii. Din diverse motive nu pot să plătesc doar apa indicată de apometre motiv pentru care, dintr-o familie care consuma 25 de metri cubi de apă pe lună (știu, cei care au apometre vor spune că și așa este un consum foarte mare) ne-am trezit că partea noastră de plată este de aproape două ori mai mare, mai exact, 45 de metrii cubi. Surpriza este cu atât mai mare cu cât, în bloc, locuiesc oameni care nu cred că ar avea vreun motiv să consume mai mult de 5 metrii cubi pe lună, nu intru în detalii, se vede, se simte în aer. Chiar și așa, consumul mediu pe care ni-l facturează Apa Nova este de 11,4 metrii cubi de apă pentru o persoană. Doar că Apa Nova nu știe câte persoane locuiesc în bloc și nici istoricul „fluctuației” de persoane. O să revin la această situație pentru că este un element important.

Context: locuiesc într-un imobil cu centrală proprie în care intră doar apă rece, există un singur contor de apă, în căminul de lângă bloc. M-am mutat în acest imobil în a doua jumătate a lui august 2015 dar din luna mai până în august am remarcat niște situații stranii așa că am recomandat verificarea contorului de apă montat de Apa Nova. Controlul metrologic s-a făcut pe data de 25 iunie 2015 concluzia fiind că aveam un contor care nu înregistra bine, formularea fiind: nu a corespuns. Nu se specifică în ce fel nu a corespuns, dacă înregistra mai puțin sau mai mult. Hazliu este că acest control metrologic se face tot la un laborator Apa Nova, în prezența unei persoane de la Institutul Național de Metrologie.

Deci, în iunie 2015 s-a înlocuit contorul de apă (cel care nu a corespuns). După ce s-a montat noul contor, consumul a scăzut însă nu simțitor așa încât am chemat din nou să verifice contorul de apă doar că, până să verifice ei contorul am verificat și eu istoricul blocului.

În discuțiile mele cu Apa Nova mi se spunea, întotdeauna, că poate există o defecțiune pe țeava dintre contor și intrarea în bloc. S-a verificat și această ipoteză, încă din iunie, și nu e corectă. O altă ipoteză este că există un consumator mare în bloc. Din verificările de până acum în apartamente nu s-au constatat pierderi de apă și cu toate astea consumul rămâne unul extrem de mare motiv pentru care am verificat facturile și consumul pe ultimii 5 ani și iată ce am constat:

Există fluctuații foarte mari între luna cu cea mai mică factură dintr-un an și luna cu cea mai mare factură și ce este și mai interesant, tiparul este același an de an doar că nu se repetă lunile, iată mai jos un tabel relevant cu anul, suma minimă, suma maximă și lunile în care s-au înregistrat (anul, minim și maxim, luna în cifre).

2010 2011 2012 2013 2014 2015
Minim Maxim Minim Maxim Minim Maxim Minim Maxim Minim Maxim Minim Maxim
907 lei 1658 lei 898 lei 2102 lei 897 lei 1827 lei 1102 lei 2135 lei 867 lei 2007 lei 1144 lei 2070 lei
2 12 11 10 3 6 11 5 6 5 8 9

Concluzia este că dacă ar fi un consumator mare în bloc (o defecțiune într-unul dintre apartamente) am avea un consum constant și consumul celorlalți s-ar adăuga la consumul constat din pierderi, dar situația nu stă deloc așa, după cum se vede în tabelul de mai sus. Deci pică ideea unei defecțiuni a blocului.

Am mai verificat istoricul ultimilor 3 ani legat de numărul de persoane și aici am constatat un lucru foarte interesant, în 2014 și 2015 numărul de persoane a rămas cam același, fluctuații foarte mici și, la final de an, am calculat un consum mediu pe persoane identic, 11,4 mc de apă/om/lună. În 2013, însă, numărul de persoane a fost cu 10% mai mare și mă gândeam că ar trebui să fie același consum de apă, de principiu, dar surpriză, consumul de apă/om a fost mai mic cu 10%. Interesant, nu? Adică, doi ani la rând este același consum de apă/persoană dar când sunt mai multe persoane consumul scade cu aceeași rată cu care este mai mare numărul de persoane drept pentru care am tras concluzia, verificată cu facturile adunate pe ani, că Apa Nova nu ne facturează la consum, fiecare imobil primește o factură care are legătură cu ceea ce crede Apa Nova că se consumă. Sunt convins că în blocurile cu apartamente mai multe și cu mai mult de două persoane într-un apartament consumul de apă este mult sub al nostru, aș îndrăzni să spun că este direct proporțional cu relația dintre media numărului de persoane/apartament dintre un bloc cu mai mulți locatari și un bloc cu mai puțini locatari.

O situație identică se întâlnește într-un bloc cu aceleași caracteristici, doar 42 de persoane la 26 de apartamente. Ani de zile am plătit întreținerea până când am decis să-mi pun apometre. Le-am pus pentru că am crezut că cineva are o defecțiune în apartamente și nu voiam să plătesc pentru delăsare altora. Consumul meu de apă a fost de două ori mai mic decât media și ce e și mai interesant, și în acel bloc erau oameni care nu aveau cum să consume mai multă apă decât noi, la 26 de apartamente erau trei copii dintre care doi ai noștri. Explicațiile Apa Nova erau același: aveți o defecțiune.

Concluzia finală:

Apa Nova nu facturează consumul real ci facturează cu o sumă fixă orice imobil în funcție de un coeficient pe care nu am reușit să-l deduc dar care, în mod clar există. Problemele apar atunci când sunt puține persoane în bloc și se descoperă anomalia legată de consumul prea mare, fără legătură cu realitatea.

Știu ce am de făcut, primul lucru este legat de contorizarea reală a blocului în care trăiesc, nu mai sunt dispus să acceptă sistemul Apa Nova, o să mă lupt până ne facturează corect, al doilea lucru pe care vreau să-l fac este de a cere înapoi banii de la Apa Nova dar pentru a face acest lucru trebuie să ajung la un proces în care să dovedesc ce se întâmplă. Am de săpat, de investigat și, după ce o să am toate dovezile pe care să le pot folosi într-un proces, o să pornesc un asemenea proces.

În loc de final, încercați să vorbiți la telefon cu cineva de la Apa Nova și să le spuneți că știți că fură ca să vedeți reacția. Persoana de la Apa Nova devine agitată și nervoasă la telefon iar când m-am dus să depun cerere pentru verificarea contorului am comunicat același lucru și persoanei de la relații cu publicul. Am făcut-o ca să testez reacția, să văd dacă intern oamenii știu. Da, știu, după ce am discutat relaxați, inițial, când i-am spus femeii că știu că fură și cum fură a devenit agitată, dintr-o dată nu mă mai privea în ochi și-i tremurau degetele pe tastatură, i-am explicat că nu am nimic cu ea, am întrebat-o câtă apă consumă ea acasă și mi-a spus că sunt 3 persoane care ajung doar seara și consumă peste 25 mc de apă. Mințea de înghețau apele, alea pe care ni le bagă pe gât Apa Nova.

Comenteaza