newsletter rss
Reevolutie – putin altfel
valoare
Prima metodă prin care estimezi inteligenţa unui conducător este aceea de a vedea ce fel de oameni îl înconjoară - Niccolo Machiavelii
Inscrie-te Login

Să moară iPhone

January 15th, 2013 | Categorii: Blog | adrian | 3 comentarii

În fiecare dimineață șed pe wc cu tableta în mână și verific vremea, mailurile, știrile și bursa (de la ei nu de la noi). Apple este una dintre companiile pe care le „monitorizez” alături de Ford, Facebook, Google, Coca Cola, Microsoft, Pepsico, Exxon. Mă mai uit și la cursul francului elvețian în comparație cu euro (ați văzut că în ultimele 2 zile s-a dus de la 1.2 franci/euro la 1.23?). Asta înseamnă că o să plătesc mai puțin la rata în franci elvețieni… :-) . Apple e pe jos, probabil ați văzut pe toate siteurile, din cauza vânzărilor iPhone 5. Cred că cei care propovăduiau declinul Apple sunt în extaz acum pentru că în sfârșit se pot lăuda și ei cu celebra frază:  „v-am spus eu?!”. Oricum, numărul celor care cântă prohodul sunt, întotdeauna, mai mulți decât cei optimiști așa că acest: v-am spus eu?! trebuie împărțit la așa de mulți încât își pierde valoarea.

Dar oare a greșit Apple? Ce trebuia să se întâmple cu Apple? Să se ducă la cer? Apple comandase componente pentru 65 de milioane de iPhone 5 în perioada septembrie 2012 – martie 2013, a redus comanda la jumătate. Să se fi înșelat atât de tare Apple? Vă propun două scenarii:

1. Apple a greșit grav – marketingul a dat-o în bară cu studiile de piață, cu promovarea, cu imaginea pe care o are Apple, totul pare să se ducă la vale, or să intre într-o spirală care ar putea să ducă acțiunile pe la 350, poate 300.

2. Apple nu a greșit deloc, ca orice companie care are resurse aproape nelimitate știa că o să vină momentul declinului, un ciclu absolut normal. De ce au previzionat 65 de milioane de telefoane? Pentru că ăsta era scenariul optimist, cel pesimist este de 32 de milioane, diferența este mare dar dacă Apple este pregătită pentru acest scenariu atunci nu văd de ce murim de grija Apple atât de tare. Or să fie supărați doar cei care au cumpărat pe vârf la 705, în rest, lucrurile vor rămâne la fel.

Îmi place să cred că orice manager, orice lider, știe că viața nu este o linie oblică de la 0 la infinit. În zona tehnologică acest ciclu este mult mai scurt decât în industria auto, de exemplu. Liderul în zona tehnologică poate să „pice” mult mai repede decât liderul din zona auto.

Dacă Apple nu a greșit și știa ca se va întâmpla asta atunci care sunt riscurile în continuare și cum o să acționeze? Primul risc pe care îl văd este să scape de sub control modul în care este percepută compania. Brandul o să aibă de suferit după această campanie în care știrile negative fac deliciul publicului. Dacă Apple are probleme atunci asta chiar este o știre și se propagă extrem de repede iar concurenții vor specula la maxim. Așadar, efort de marketing, presiune pe cei care vor scoate următorul produs, iPhone 5 este un eșec de piață, următorul telefon trebuie să fie un hit altfel, datorită ciclului scurt în zona tehnologică, Apple riscă să devină next Nokia.

Dacă însă Apple a greșit această greșeală este, după părerea mea, una dintre cele mai mari greșeli de business din toate timpurile.

Sunt însă în poziția de a conduce o companie din zona tehnologică, de conținut online, e adevărat, dar riscurile sunt aceleași. Am în minte toate scenariile, din noiembrie de când sunt 100% independent și nu mai pot să îmi permit greșeli presiunea este mai mare dar și modul în încerc să conduc companie este diferit. Sunt în momentul de creștere, acest moment o să mai dureze, în cazul meu, 3-4 ani, o să vină momentul de consolidare care nu poate să țină mai mult de 1 an după care o să vină declinul. Dacă momentul de creștere e ușor de gestionat, trebuie doar să ții volanul drept, cel de declin este greu de gestionat și dacă nu mă pun la adăpost acum declinul poate să fie total. În primul rând vreau să-mi securizez sursa principală de venit și să fac intrarea competitorilor în zona mea un coșmar financiar, uman și logistic. Vreau să mă diversific, dacă joc într-o horă atunci trebuie să știu toate mișcările dansului, pot să fiu bun la piruete dar trebuie să știu toate mișcarile. Achiziționez lucruri care îmi pot aduce creștere în momentele de declin ale hiturilor. Țin aproape potențialii investitori. Comunic pozitiv, răspund la orice știre negativă, îmi asum eșecurile și fac lucrurile astea rapid, nu las veștile proaste să devină normalitate.

Eu nu sunt Apple, dacă eu mă gândesc la lucrurile astea nu cred că Apple n-a făcut la fel așa încât eu tot nu cred că este o greșeală. Nu poți să ieși în piață și să spui: o să avem probleme peste 6 luni, iPhone 5 este produsul de sacrificiu, d-asta nici n-are elemente care să îl facă memorabil ca lumea să nu asocieze o imagine cu eșecul ci doar un anost telefon negru despre care nu poți spune că fost un iPhone pentru că n-are elementele cu care iPhone ne-a obișnuit. Dacă următorul telefon o să aibă design spectaculos atunci toată lumea o să uite de iPhone 5 și Apple reintră pe creștere.

Aștept și alte produse de la Apple, nu ceasuri. Eu visez încă la un TV de la Apple (un 4k, evident .. :-) ).

Comentarii

  1. Adrian Stanciu says:

    Apple nu e o companie care concurează bine în medii hiper-competitive, generice, care pun presiune pe margini. Cu iPhone se va întâmpla ce s-a întâmplat și cu Mac-ul: va deveni un produs de nișă într-o piață nouă, pe care a inventat-o. Apple e o mare firmă (sau a fost, rămâne de vâzut), pentru că a reinventat obiecte tehnologice și cu această ocazie a deschis industrii și piețe noi. Deci nici iPhone nu va muri și nici Apple nu se va face mare la loc datorită iPhone 6 ci datorită iNuȘtiuCE.

  2. Radu Vasile says:

    Am descoperit intamplator de pe facebook acest blog si sunt incantat sa vad cat de interesant scrii.
    Pozitia nr 2 pare cea corecta, mai ales ca la apple nu e un singur om care sa se gandeasca la toate planurile, asa cum e in cazul tau, ci e o armata de oameni.
    Iphone 5 a fost un produs scos pentru ca trebuia scos, pentru a obisnui publicul cu o anumita rata de lansari.
    Aceasta mai ales dupa ce existasera zvonuri despre acest produs inca de la iphone 4 si ei au iesit pe piata cu un 4ws.
    De altfel or sa se obisnuiasca si ei si publicul cu faptul ca va iesi un produs pe an, dar spectaculoase vor fi doar din 3 in 3.
    De aceea mi-am promis, dupa ce mi-am cumparat iphone 4, ca urmatoarea versiune de iphone pe care o cumpar va fi 7.

    O mica eroare, dar mica, facuta de Apple in cazul lui iphone 4s, perpetuata si mai mult la iphone 5 a fost incercarea de a segmenta piata in mod grosolan si fatis.
    Eu de exemplu am ramas foarte neplacut surprins ca nu pot folosi siri pe iphone 4 chiar daca tehnic telefonul e capabil, ca nu pot folosi maps de la Apple pe iphone 4 desi telefonul tehnic e capabil si ca daca imi cumpar un iphone 5 ar trebui sa umblu cu 2 cabluri de incarcare dupa mine, sau sa imi mai cumpar nu stiu ce adaptor.
    Poate cumparam iphone 5 pentru noutatea lui, daca nu ma simteam intr-un fel obligat, fortat sa o fac de aceste caracteristici, iar aceasta obligare m-a facut sa devin indaratnic si sa zic:
    “De ce sa reactionez eu la ce vor ei, doar asa ca vor ei”.
    Asa ca il astept pe iphone 7.
    Pana atunci vor mai introduce cateva modificari de segmentare a pietei si voi apuca bucuros sa ma bucur de ele atunci.

    • adrian says:

      Salut Radu, merci de mesaj. Problema este că suntem mulți care ne dăm cu părerea dar în spatele a tot ce înseamnă Apple și alte companii asemănătoare stă o muncă incredibilă și studii cât cuprinde. Lumea face greșeala și-și dă cu părerea doar pentru că se raportează la ceea ce sunt ei, la nevoile lor, la obiceiurile lor dar asta este cea mai mare greșeală pe care o poate face cineva, să creadă că el prerezintă masa, majoritate și că toate lucrurile trebuie făcute în jurul lui. Când ești consumator chestia asta e ok dar când ește producător te sinucizi dacă faci greșeala asta.

Comenteaza